Thursday, November 27, 2008

Adab HARI JUMAAT

Salam buat semua.. sekadar ingin berkongsi bersama

ADAB HARI JUMAAT

1. Untuk menghormati hari Jumaat, kita mulai mempersiapkannya sejak hari Khamis seperti memotong kuku dan memotong rambut.
2. Disunnahkan mandi Jumaat. (HR Bukhari) *Salah satu hak Allah dari hambanya dalam mandi adalah setidak-tidaknya kita mandi dalam seminggu satu kali iaitu mandi dihari Jumaat.
3. Dianjurkan banyak bersiwak dihari Jumaat (HR Bukhari)
4.Disunnahkan memakai wangi-wangian. (HR Bukhari)
5. Dianjurkan agar memakai pakaian terbaik dihari Jumaat. Hari Jumaat adalah hari raya bagi muslimin yang harus kita hormati. Sebagaimana hari raya umat Yahudi di hari Sabtu dan Nasrani hari Ahad.
6. Usahakan pergi kemasjid berjalan kaki (bila memungkinkan) kerana setiap langkah untuk pergi shalat Jumaat akan mendapat ganjaran 1 tahun berpuasa. (HR Bukhari)
7.Disunnahkan berdoa diantara 2 khutbah tanpa mengangkat tangan dan cukup diucapkan dalam hati.
* Salah satu waktu makbulnya doa. (HR Bukhari)

8.Dianjurkan agar membaca surah Al-Kahfi sebelum atau sesudah Jumaat.
Pahalanya antara lain:
a. Diampunkan dosa-dosa kita selama seminggu yang lalu,
b. Diselamatkan dari gangguan Dajjal.

9. Dianjurkan perbanyakkan selawat keatas Nabi saw.
10. Barangsiapa yang membaca selawat 80 kali setelah shalat Asar dihari Jumaat sebelum berdiri dari tempat shalatnya maka mendapat pahala 80 tahun beribadah dan 80 tahun dosanya diampunkan Allah swt.
11. Bacaan selawat : Allahhumma salli ala muhammadinin nabiyil ummi wa ala alihi wa shabihi ajmaian.

12. Saat-saat terkabulnya doa dihari Jumaat :
1. Setelah shalat Subuh sampai Isroq
2. Ketika matahari tepat diatas
3. Ketika naiknya khotib kemimbar
4. Antara 2 khutbah
5. Ketika turunnya khotib dari mimbar
6. Setelah shalat Jumaat
7. Setelah shalat Asar sampai menjelang Maghrib


13. 5 peristiwa penting dihari Jumaat
1. Allah menciptakan Adam manusia pertama
2. Allah mengusir Adam dari Syurga ke Bumi
3. Allah mewafatkan Adam
4. Ada satu saat yang bila hamba meminta kepadaNya pasti akan dikabulkan oleh Allah pada saat tersebut.
5. Terjadinya kiamat (HR Ahmad, Abu Dawud)

14. Disunatkan berpindah tempat jika mengantuk ketika sedang mendengar khutbah. (HR Abu Dawud dan Tarmidzi)

Wassalam

Tuesday, November 25, 2008

Adab Memotong Kuku

Adab Memotong Kuku

Antara lain hikmah mengamalkan memotong kuku atau rambut pada hari-hari yang baik iaitu Isnin, Khamis dan Jumaat serta mengamalkan menanam kuku dan rambut yang dipotong atau gugur ialah awet muda.



RASULULLAH S.A.W BERSABDA: YANG ERTINYA:

Barang siapa yang mengerat kukunya pada ;

* Hari Sabtu : Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit

* Hari Ahad : Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan

* Hari Isnin : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat

* Hari Selasa : Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit

* Hari Rabu : Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan.

* Hari Khamis : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit.

* Hari Jumaat : Nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala.

Monday, November 24, 2008

siapa kenal dia

SUSPEK 1

im looking for her...

lynette mohammad ngah

ni classmate dari skolah rendah SMPT 1...

this picture taken masa nak pisah2 masa std.6...

I met her once masa interview asasi jepun kt UM..

Then no more...




SUSPEK 2
Haaaa ader sesaper kenal suspek 2 diatas!!!.. hehehehe... jawaab jgn tak jawabbb...

Thursday, November 20, 2008

Kunching

KL-KCH 31st Oct
Join sekaki trip PSM .. njoy beb!



sorry la bro..ko asik tidoo je kacau taw kitorang nak posing ... syuuuhhh!!!...
ini mathew @abg mat our tourist guide .. bidayuh yg sgt friendly .. he just had a new tatto kat tuuuut ... i suppose ekekeke..

Kamek dok kat sini..kongsi blik ngan sis mas..nice room!
ini antara hiasan yg ada lam bilik kitorang..siap mimpi lagis..cheh!


... bro bigbikes dari Pontianak

Wednesday, November 19, 2008

Kuala Gula




o8 November 2008 ~ Kuala Gula, 1st day of tech' trip.



ini 2nd time sampai sini ... another ceruk baik utk kaki pancing and of coz A great place for bird lovers and photographers

Getting there From Kuala Lumpur, get onto the North South Expressway, heading North. Once you reach Perak state, take the Taiping Utara exit and head towards Simpang Empat. From Taiping, you can get to Kuala Gula via Simpang Empat or Selinsing. From the North, take the Parit Buntar exit through Kuala Kurau.

Visitors can hire a boat for the purpose of fishing or bird-watching in Kuala Gula. A boat trip (5-10 people can fit in a boat at one time) costs about RM160.00 for an hour plus.. Several government resthouses and chalet are available for visitors intending to visit the sanctuary. There are few moderately priced chalets for those who wish to stay at Kuala Gula
but for us ... kita lepak kat PBINN jeerr...








Tuesday, November 11, 2008

Ban Pecah

09 November 2008 - Ban Pecah , Tanjung Piandang.
2nd day of our technical trip.

Cantik tempat ni... & of coz mmg pot baik utk kaki pancing. lagi petang lagi ramai lagi happening giler... berderet2 kedai makan...best menu mee udeng... sini udang fressh... murah... bak kata cip... selak udang baru leh nampak mee ekekeke..









di sini ada sawah padi... di sini ada laut seluas mata memandang ...
walaupun thari bute' tak trasey panaz nyee yop... angin laut sepoi2 tak reti bahasa
dgn hijau sawah mmg buat mate' syahduu sentiase' ihiks!

& disini gak ada basikal yg tak payah kayuh... aku sker! mmg laju giler...